محمد ارکون و منهجه القرآنی دراسه نقدیه

پایان نامه
چکیده

خلاصه فصل ها 1ـ ارکون براساس متد (اسلام شناسی تطبیقی) و طرح (نقد عقل اسلامی( سعی می کند بازخوانی مجدد از اسلام داشته باشد. 2ـ نقد عقل اسلامی ممکن نبود مگر با نقد میراث اسلامی از اینرو میراث را مورد نقد قرار دادوچون میراث اسلامی بر قران استوار است ارکون کارش را متوجه قرآن کرد. و لذا با استفاده از اسلام شناسی تطبیقی که شامل علوم مختلف است قران را مورد بررسی قرار داد. 3ـ وحی از دیدگاه ارکون ساختار اجتماعی لغوی است و معنای است کا قابل تجدید نظر و نقض و تأویل است . 4ـ ارکون بین متن شفاهی و مکتوب قران فرق قائل است و معتقد است که انتقال قرآن به مکتوب موجب فقدان قراین و مستندات زیادی ازآن شده است که او را در معرض کم یا زیاد شدن قرار داد وبه یک متن رسمی بسته تبدیل کرد. 5ـ قرآن از دیدگاه ارکون پس از رحلت پیامبر و در زمان عثمان تدوین شد و بین قرآن و اناجیل مقایسه می کند تا قرآن را قرائتی از قرائتهای صحابه می داند مانند اناجیل و اما قرانی که بر پیامبر نازل شد دیگر اثری از آن نیست. 6ـ از دیدگاه ارکون قرآن بازتاب محیطی که پیامبر در آن زندگی می کرد. 7ـ قرآن از دیدگاه ارکون کتاب فراتاریخی نیست بلکه تاریخ مصرف دارد. 8ـ قداست قرآن امری ساختگی که در دوران اولیه نبود همچنانکه ارکون اعتقاد دارد . 9ـ قرآن متنی است که با بقیه نصوص بشری هیچ فرقی ندارد . 10ـ قرآن سرشار از مجاز است و در برابر احتمالات متعدد باز است برحسب اعتقاد ارکون . 11ـ ارکون معتقد است که قرائت ،متن را بوجود می آورد و تأویل نتیجه موضوعی تفاعل خواننده و متن است. 12ـ علوم قران از دیدگاه ارکون ابزارهای معرفتی متحجری است که باید قرآن را از آن رهایی نمود .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دراسه نقدیه فی تسمیه لامیه العرب

إنّ کثیراً من العلماء والأدباء یقرّون بفضل قصیده لامیه العرب منذ عصور متوغله فی القدم، لاشتمالها ألحان ساحره للکلمات والألفاظ العذبه والمعانی العمیقه ولهذا کان موضوع السّاعه الذی یتحدّث فیه أکثر من له مقدره فی مضمار الأدب. لکن رغم کلّ هذه العنایات والاهتمامات یبدو أنّ الأمر لیس علی ما علیه من الحقیقه. وإذا أردنا أن نبحث بشکل أعمق وأشمل نجد کثره المبالغه فی هذا الأمر. فالمقاله هذه، ترید تعدیلا فی هذه ا...

متن کامل

محمد ارکون و کاربست پساساختارگرایی در نقد عقل اسلامی

محمد ارکون یکی از مهم‌ترین روشنفکران جهان اسلام در سال‌های اخیر است که تلاش می‌کند در پروژه‌ای با عنوان نقد عقل اسلامی، خوانشی نوین از میراث فکری اسلامی و نحوه شکل‌گیری و رشد آن ارائه دهد و با تبیین نقاط چالش‌برانگیز عقل اسلامی، به نقد قرائت‌های سنتی، سلفی و شرق‌شناسانه از اسلام بپردازد. او روشی تلفیقی را در این عرصه پی می‌گیرد اما روش پساساختارگرایی در نقد وی نمود بیشتری دارد. ارکون در پساساخ...

متن کامل

جایگاه تاریخ نزد سه تن از اندیشمندان عرب معاصر محمد عابد جابری، محمد ارکون و محمد طالبی

محمد ارکون نقد سنت را پیش شرط آزادی واقعی مسلمانان قلمداد می‌کند و محمد عابد الجابری آن را «بحران نوآوری می‌داند که نمی‌توان آن را حل نمود، مگر با بازخوانی انتقادی و امروزین سنت ما. الجابری مقصود خود از سنت را اینچنین بیان می‌کند: منظور از سنت به همان سان که در گفتمان نهضت عربی نوین و معاصر مشخص است، همان عقیده و شریعت، زبان، ادبیات، هنر، کلام، فلسفه، تصوف و… البته پیش از عصر انحطاط است.سنت اسل...

متن کامل

محمد ارکون و کاربست پساساختارگرایی در نقد عقل اسلامی

محمد ارکون یکی از مهم ترین روشنفکران جهان اسلام در سال های اخیر است که تلاش می کند در پروژه ای با عنوان نقد عقل اسلامی، خوانشی نوین از میراث فکری اسلامی و نحوه شکل گیری و رشد آن ارائه دهد و با تبیین نقاط چالش برانگیز عقل اسلامی، به نقد قرائت های سنتی، سلفی و شرق شناسانه از اسلام بپردازد. او روشی تلفیقی را در این عرصه پی می گیرد اما روش پساساختارگرایی در نقد وی نمود بیشتری دارد. ارکون در پساساخت...

متن کامل

دراسه نقدیه فی توظیف الاسترجاعات فی قصه النبی یوسف(ع) (دراسه علی أساس نموذج جیرار جینت)

عنصر الزمان هو الحجر الأساس فی الحیاه عامه وفی الحیاه الأدبیه خاصه ولطالما شغلت هذه القضیه أذهان الباحثین. ومن ثمّ فالروایه هی الزاخره بالأحداث والأفعال وهما عنصران لاینفصلان عن الزمن الروائی. فهنالک نقاشات قامت لتشید بجانب من جوانب هذا العنصر الحاسم. ومن الذین شمّروا عن سواعدهم لینالوا حظاً فی هذا المیدان هو جیرار جینت الذی اقترح نموذجاً لتحلیل الزمن الروائی فی کتابه «خطاب الحکایه» ومقترحه قام علی...

متن کامل

القرآءة النقدیة السوسیولوجیة للتناص القرآنی فی شعر محمد بن عبدالمطلب

یتزیّن الشعر العربی المعاصر باستخدام أنواع التناص نحو التناص التاریخی، والدینی و.. الخ. یهدف هذا المقال إلى أن یجسّد التناص القرآنی فی أشعار محمد بن عبدالمطلب، توصّلاً إلى إجابة مطلوبة لهذین السؤالین: لماذا استخدم الشاعر التناص القرآنی خلال أشعاره؟ ومن أیة أسباب ینبع ویتأثر هذا النوع من التناص القرآنی؟. القراءة النقدیة للأبیات التی انطوت على التناص القرآنی فی دیوان محمد بن عبدالمطلب تتطلب معرفة الم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023